Mytus o malých kolesách

Aj male kolesa dokážu byť naozaj rýchle, alebo ako to vlastne funguje?

Jedna z najčastejších otázok, inak vždy nadšených pozorovateľov, kedykoľvek počas pár sekúnd premením svojho nerozlučného dvojkolesového partnera v malý transportný balíček, je: AKO SA NA TOM jazdí? NENAMAKÁŠ SA NA TÝCHTO MALÝCH KOLESÁCH?

A odpoveď? Jednoduchá – namakám sa menej  než na svojom horskom TREKU. Ako je to možné? Vysvetlenie je jednoduché a spadá do fyziky strednej školy. Valivý odpor kolesa závisí ďaleko menej od priemeru kolesa ako na šírke pneumatiky. Preto majú napríklad cestné rýchlostné kola uzučké plášte. Úzke plášťa u Bromptona teda majú minimálny valivý odpor a dokážete tak držať krok s kolesami so štandardným priemerom 26 palcov i väčších. Menší priemer kolesa sa negatívne prejaví iba na hrubšom teréne, napríklad na štrku alebo pri prechádzaní nerovností. V bežných mestských podmienkach, ale aj na ujazdených cestách bez asfaltu je jazda pohodlná. K pohodliu prispieva aj odpružený blok, na ktorý dosadá sklopné zadné časť rámu. Myslím, že aj dostatočne výrečným dôkazom, že malé kolesá nemusia znamenať v žiadnom prípade pomalú jazdu je priemerná rýchlosť víťaza Majstrovstiev sveta BROMPTON 2009, ktorého priemerná rýchlosť na pomerne kopcovitom okruhu sa pohybovala na 38 Km / h! Malé kolesá tiež môžu vyvolávať pocit, že sa musí strašne moc šliapať. Opäť omyl – aj tu platí jednoduché fyzikálne zákony, v tomto prípade dobré sprevodovanie – veľká predná píla v kombinácii s malými pastorkami u zadného kolesa zaistia svižnú jazdu s dobrým odpichom, bez toho aby ste museli šliapať ako “veverička v bubne”.

Ďalšia častá otázka je: AKO BICYKEL zvláda prevýšenie? Tu je nutné povedať, že to vyslovene závisí od počtu prevodov. Kolesá Brompton sa ponúkajú v troch základných prevedeniach: DVOJRÝCHLOSTNÝ – jedná sa o najľahší variant určený prevažne do rovinatého terénu. TROJRÝCHLOSTNÝ – štandardné prevedenie s trojrýchlostnou planétovou prevodovkou Sturmey Archer, ktorá ponúka bezproblémové radenie v bežnom rozsahu stredne zvlneného terénu. Jedná sa o najvyhľadávanejšiu variantu pre väčšinu európskych miest. Najvyššia voľba z hľadiska počtu prevodov je ŠESŤSTUPŇOVÁ verzia. Od roku 2009 využíva Brompton novú širokorozsahovú prevodovku Sturmey Archer, ktorá spolu s prešmykovačom zadného napináku dáva dostatočný rozsah pre zdolanie prakticky ľubovoľného prevýšenia.